Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnego hasła, wyskoczyły Wam takie treści, a nie inne? Jeśli tak, oto odpowiedź – w zdecydowanej większości przypadków dzieje się tak, ponieważ teksty znajdujące się w czołówce, pisane były pod SEO. I właśnie tu jest klucz do sukcesu – bloga, firmy, sklepu czy produktu. Teksty (opisy, artykuły, opinie) napisane w ten sposób, by były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Działanie jest proste – teksty pisane pod SEO mają na celu to zwiększenie widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania, a to z kolei bezpośrednio przekłada się na większy ruch na stronie i potencjalnie większą liczbę klientów lub czytelników.
Co to jest SEO copywriting?
I tu płynnie przechodzimy do definicji SEO copywriting – czyli takiej techniki pisania tekstów, która łączy w sobie atrakcyjność treści z optymalizacją pod kątem algorytmów wyszukiwarek. Celem jest nie tylko przyciągnięcie uwagi czytelnika, ale również osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Wszystko to pozwala znacząco zwiększyć szanse na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Innymi słowy SEO copywriting to nie tylko pisanie tekstów naszpikowanych dużą liczbą słów i fraz kluczowych, ale przede wszystkim wartościowe i angażujące treści, które przyciągną odbiorcę na dłużej.
Dlaczego warto pisać teksty pod SEO?
W żołnierskich słowach, treści SEO zawierają takie frazy i sformułowana, które w pewnym sensie pozwalają określić robotom wyszukiwarki, co znajduje się w danej witrynie i jakiego rodzaju treści się w niej znajdują. Stąd już (teoretycznie) prosta droga do wyświetlenia na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu przez odbiorcę poszukiwanej frazy. Przykładowo – szukając butów typu barefoot, wykonanych ze skóry, większość użytkowników wpisze w wyszukiwarkę frazę „buty barefoot skóra” lub „barefoot skórzane” – po chwili na stronie powinny pojawić się podstrony, które najlepiej odpowiadają wyszukiwanej frazie. Gdzie tkwi haczyk? W samej treści – powinna ona bowiem nie tylko zawierać słowa kluczowe wpisane przez klienta, ale także być dla niego wartościowa pod względem merytorycznym.
Jak tworzyć skuteczne teksty SEO?
Chociaż algorytmy wyszukiwarek internetowych stale się zmieniają, istnieje kilka uniwersalnych zasad, które pozwalają na tworzyć treści wartościowe zarówno pod kątem optymalizacji, jak i odbiorcy. Warto także pamiętać, że istnieją różne rodzaje tekstów SEO – od artykułów blogowych, przez teksty sponsorowane, na opisach produktów kończąc. Każdy z nich posiada własną specyfikę (np. długość czy styl), jednak wszystkie mają ten sam cel –poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarce. Jak to zrobić?
Znajdź odpowiednie słowa kluczowe – dobór odpowiednich słów kluczowych jest fundamentalną kwestią i pierwszym krokiem w tworzeniu skutecznych tekstów SEO. Narzędzia takie jak Google Keyword Planner czy też Ahrefs pomogą wybrać frazy, które są często wyszukiwane, ale niezbyt konkurencyjne. Pozwoli Ci to określić, które frazy i słowa kluczowe są najczęściej wpisywane w kontekście konkretnej branży czy produktu.
Pisz dla ludzi, nie dla robotów – treść artykułu blogowego, eksperckiego czy opisu produktu powinna być przede wszystkim interesująca i wartościowa dla odbiorców. Naturalne wkomponowanie słów kluczowych zwiększy szanse na lepsze wyniki w wyszukiwarkach, nie kosztem czytelności czy jakości treści. Nie warto przeładowywać tekstu nadmierną ilością słów kluczowych i wpychać ich w każde zdanie na siłę – takie działanie przyniesie zdecydowanie więcej szkód, niż pożytku.
Zwracaj uwagę na jakość, nie ilość – algorytmy wyszukiwarek, takie jak te stosowane przez Google, coraz bardziej skupiają się na jakości treści. Unikaj więc „nadmiernej optymalizacji”, która może skutkować niższą oceną strony. Pamiętaj także o tym, że treść powinna być unikalna i autorska – wyszukiwarki skutecznie zwalczają odtwórcze teksty.